اساسنامه
” سازمان ملی کارآفرینی ایران”
فصل اول – کلیات
ماده 1- اهداف و موضوع فعالیت:
به منظور تامین مشارکت هرچه بیشتر کارآفرینان در تدوین و اجرای سیاست ها و برنامه های توسعه کارآفرینی، نوآوری و فناوری و نیز تحقق اهداف مقرر درقوانین و برنامه های های توسعه ای کشور در عرصه کارآفرینی،نوآوری و فناوری ودرراستای ایفای نقش به عنوان نهاد غیر دولتی در حوزه کارآفرینی در عرصههای برنامهریزی، تصمیمگیری و اجراء در سطح کشور و همافزایی و مشارکت حداکثری اجزا اکوسیستم کارآفرینی در تدوین و اجرای برنامههای توسعه کارآفرینی و نهادینهسازی و توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه، سازمان ملی کارآفرینی ایران به استنادمفاد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق ایران و ماده ( 5 ) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مطابق با مفاد زير تشكيل مي گردد.
ماده 2- نام:
” سازمان ملی کارآفرینی ایران”
ماده 3- هویت:
” سازمان ملی کارآفرینی ایران” که در این اساسنامه اختصاراً “ سازمان” نامیده می شود، در اجرای ماده (5 )قانون بهبود مستمر محيط كسب و كار و بند( 8 )مصوبه بیست و نهمین جلسه شورای عالی اشتغال و تصمیم جلسه مورخه 27/4/1396 شورای مرکزی کانون های کارآفرینی کشور و موافقت اصولی مورخ 4/5/1396 اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل میشود و دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل می باشد و بصورت صنفی، حرفه ای، تخصصی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی فعالیت می نماید.
ماده 4- تابعیت:
تابعیت “ سازمان” ایرانی است.
ماده 5- اقامتگاه:
اقامتگاه قانونی” سازمان” در تهران می باشد.
تبصره: تعیین محل دفتر مرکزی” سازمان” از اختیارات هیأت مدیره می باشد.
در صورت تغییر اقامتگاه قانونی “ سازمان” مراتب در روزنامه کثیرالانتشار منتخب آگهی می شود و نیز کتباً به اطلاع اتاق ایران خواهد رسید.
ماده 6- حوزه فعالیت:
حوزه فعالیت ” سازمان” سراسر ایران است و کانونهای کارآفرینی استانها، نمایندگی سازمان در استانها را به عهده دارند.
ماده 7- مدت فعالیت :
مدت فعالیت ” سازمان” از تاریخ ثبت نامحدود است.
فصل دوم – وظائف و اختیارات
ماده 8- وظایف و اختیارات ” سازمان” عبارتند از:
8-1- ارایه مشورتهای تخصصی به قوای سه گانه کشوردر زمینه تدوین و اجرای سیاستها و برنامههای توسعه و ترویج کارافرینی،نوآوری و فناوری
8-2- شناسایی موانع و مشکلات حوزه کارافرینی ، نوآوری و فناوری در ایران و تلاش برای رفع آنها
8-3- تشکیل و توسعه نهادهای غیر دولتی پشتیبان در حوزه ترویج و توسعه کارافرینی (مالی-اعتباری، علمی-آموزشی، حمایتی-بیمهای، نوآوری و فناوری، مشاورهای و …)
8-4- تلاش برای شکل گیری نهادهای لازم در بخش خصوصی برای مهارت افزایی، مشاوره، حمایت ،شتابدهی و تأمین سرمایه برای شرکتهای نوپای مبتنی بر کارآفرینی، نوآوری و فناوری دانش بنیان در کشور؛
8-5- افزایش همکاری و کارهای مشترک در میان تشکل های حوزه کارافرینی ، نوآوری و فناوری و شبکه سازی کسب و کار در کشور و در صورت لزوم با سایر کشورها؛
8-6-تدوین برنامه های افزایش مهارتهای کارافرینی و مدیریتی درکارآفرینان وجوانان از طریق آموزش، انتقال تجارب و سایر روشهای ممکن؛
8-7- افزایش دانش و توانمندی مدیران و اعضای تشکل های حوزه کارافرینی ، نوآوری و فناوری در زمینه مدیریت تشکلها و سازمانهای غیر انتفاعی؛
8-8- آشناسازی کارافرینان با مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی (CSR) و سازماندهی و اجرای کارهای مشترک در این زمینه؛
8-9- انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی مرتبط با مأموریت ” سازمان” در داخل و خارج کشور؛
8-10- برگزاری رویدادهای استارت آپی و تلاش در جهت دیده شدن خلاقیتها و نوآوریهای کارآفرینان و ایجاد پیوند بین صاحبان ایده و سرمایه گذاران توانمند
8-11- شناسایی و سطحبندی کارافرینان کشور
8-12- تلاش برای شکل گیری نهادهای لازم در بخش خصوصی برای مهارت افزایی، مشاوره، حمایت و تأمین سرمایه برای شرکتهای نوپای دانش بنیان در کشور؛
8-13- ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه های مرتبط با اهداف و وظایف “ سازمان” و اطلاع رسانی از طریق ایجاد شبکه اطلاع رسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی وتبادل اطلاعات مربوطه ؛.
8-14- همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون مرکز، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ،وزارت صمت ، بنیاد نخبگان،وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری،بانک مرکزی، اتاق اصناف و سایر دستگاهها در زمینه های مرتبط با مأموریت سازمان و یا زمینه های ارجاعی از سوی اتاق و دستگاههای اجرایی؛
8-15- همکاری با نهادهای کارافرینی در داخل و خارج از کشور و برگزاری و مشارکت در رویدادهای مربوطه در سطح ملی ، منطقه ای و بین المللی
8-16- برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز اعضاء و برگزاری همایش های تخصصی و میزگردها؛
8-17- سازماندهی حضور و بازدید از نمایشگاههای داخلی و خارجی به منظور آشنایی کارافرینان با فناوریهای پیشرفته و دستاوردهای کارافرینان در دراخل و خارج کشور
8-18- هماهنگی و کمک در معرفی اعضاء جهت عضویت در سازمانهای تخصصی، منطقه ای و بین المللی در ارتباط با فعالیتهای سازمان؛
8-19- مشاوره و کمک به تصمیمگیریهای مدیران ارشدکشور و افزایش ضریب اطمینان تصمیمات اتحاذ شده در زمینه کارآفرینی، نوآوری و فناوری
8-20- حضور در شورای عالی اشتغال و کمیسیون های مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع تصمیمگیری و تصمیم سازی در سطح ملی
فصل سوم ـ عضویت و شرایط آن
ماده 9 ـ عضویت و شرایط آن :
اعضای سازمان عبارتند از:
- کانونهاکارآفرینی استانی و انجمن های حوزه کارآفرینی استان های سراسر کشور (هر استان کانون کارافرینی ویک تشکل کارافرینی دیگر حسب ضوابط و مقررات در آئین نامه اجرایی)
- سازمانهای مردم نهاد ملی حوزه کارآفرینی، نوآوری و فناوری نوین ، حسب ضوابط و مقررات در آئین نامه اجرایی
- تشکل ها وانجمنهای ملی با موضوع کارآفرینی، نوآوری و فناوری نوین دارای مجوز حسب ضوابط و مقررات در آئین نامه اجرایی
- تشکل مربوط به پارکهای علم و فناوری یا یکی از پارک ها به نمایندگی از پارک های علم و فناوری سراسر کشور حسب ضوابط و مقررات در آئین نامه اجرایی
- تشکل مربوط به مراکز رشدیا یکی از مراکز رشد به نمایندگی از مراکز رشد سراسر کشور حسب ضوابط و مقررات در آئین نامه اجرایی
تبصره 1- هرکدام از اعضاء سازمان در مجامع فقط دارای یک رأی میباشد که توسط رئیس یا نماینده رسمی معرفی شده محرز میگردد ،نماینده معرفی شده باید دارای کارت معتبر بازرگانی یا عضویت در یکی از اتاق های کشور باشد.
تبصره 2- شرایط عضویت، حق عضویت اعضا و خاتمه آن حسب ضوابط مقرر در آییننامه اجرایی سازمان ملی کارافرینی ایران است،که توسط هییت مدیره تهیه می گردد.
ماده 10 ـ حقوق و وظایف اعضاء :
کلیه اعضای سازمان موظف به رعایت مفاد اساسنامه و مقررات و آیین نامه های مصوب هیأت مدیره و مقید به همکاری جهت دستیابی به اهداف “سازمان” می باشند.
تبصره 1- زایل شدن هریک از شروط پذیرش عضویت برای هریک از اعضا در طول مدت عضویت موجب تعلیق آن عضو خواهد شد.
تبصره 2- تعلیق نوعی توقف عضویت است که با زایل گردیدن هر یک از شرائط عضویت بوجود می آید. در صورت اعاده شرط زایل شده، مجدداً عضویت واجد اعتبار خواهد شد و عضو محق به استفاده از حقوق قانونی خویش می شود، منوط به اینکه حق عضویت و دیگر تعهدات مالی خود نسبت به سازمان را برای کل دوره تعلیق پرداخت نماید.
تبصره 3 ـ آن دسته از اعضاء که به هردلیل شرائط عضویت خود را از دست بدهند حق شرکت در مجامع عمومی، رأی دادن و نامزد شدن برای ارکان و استفاده از خدمات “ سازمان” را نخواهند داشت.
فصل چهارم – ارکان
ماده 11- ارکان “ سازمان” عبارتند از:
- مجمع عمومی؛
- هیات مدیره؛
- بازرس.
ماده 12- مجمع عمومی:
مجمع عمومی بالاترین مرجع تصمیم گیری ومتشکل ازاعضاء یا نمایندگان رسمی اعضای “ سازمان” میباشد.
12-1- دعوت هر نوبت از مجامع عمومی با یکبار درج آگهی در جراید کثیرالانتشار منتخب سازمان و حداقل پانزده و حداکثر چهل روز قبل از تاریخ جلسه و با اعلام دستور جلسه، روز، ساعت و محل برگزاری و مقام دعوت کننده مجمع صورت می پذیرد. ضمناً دعوتنامه جداگانه ای توسط مقام دعوت کننده برای اعضاء ارسال می گردد. همزمان با انتشار آگهی دعوت در جراید کثیر الانتشار منتخب، مقام دعوت کننده باید از طریق اطلاع رسانی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه نسبت به قرار دادن آگهی دعوت در وبگاه رسمی آنها مزبور هماهنگی نماید. استفاده از رسانههای دیجیتال برای اطلاعرسانی توصیه میگردد.
12-2- اعضاء باید اصالتاٌ در جلسه حضور یابند و اجازه توکیل حق رأی به غیر با وکالت قانونی مجاز است.
12-3- اخذ رای در مجامع عمومی “ سازمان” بصورت علنی می باشد مگر زمانی که رأی گیری برای انتخاب یا عزل اعضای هیأت مدیره و بازرسان باشد و یا به صلاحدید مجمع عمومی در موارد دیگر تصمیم به اخذ رای کتبی نماید.
12-4- نماینده اتاق ایران رسمیت جلسه را اعلام و بلافاصله از میان اعضای حاضر نسبت به انتخاب هیأت رییسه مجمع مرکب از یک رئیس، دو ناظر و یک منشی برای اداره جلسه، رأی گیری خواهد کرد. سپس هیأت رئیسه منتخب اداره جلسه را به عهده می گیرد.
12-5- مصوبات مجمع در چهارچوب اساسنامه “ سازمان” برای کلیه اعضاء لازم الاتباع می باشد.
12-6- منشی جلسه موظف است صورتجلسه ای مشتمل بر کلیه مصوبات مجمع را تنظیم و منضم به فهرست اعضای حاضر به امضای هیأت رئیسه مجمع و نماینده اتاق ایران برساند.
12-7- حضور نماینده اتاق ایران در کلیه جلسات مجمع عمومی(عادی و فوق العاده) بعنوان ناظر ضروری است و بدون حق رای اظهار نظر خواهد نمود.
12-8- دبیرخانه “ سازمان” باید رونوشتی از صورتجلسات مجامع عمومی (عادی و فوق العاده) منضم به فهرست حاضرین در جلسات را برای اتاق ایران ارسال نماید.
ماده 13- مجامع عمومی بر دو نوعند:
- مجمع عمومی عادی و عادی بطور فوق العاده،
- مجمع عمومی فوق العاده.
ماده 14- مجمع عمومی عادی یک نوبت در سال و در ظرف سه ماهه اول سال مالی وفق ماده 12-1 تشکیل می گردد. تشکیل مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده به هر تعداد که لازم باشد بلامانع است.
ماده 15- وظایف مجمع عمومی عادی و عادی بطور فوق العاده:
15-1- استماع گزارش عملکرد مالی و اجرایی هیأت مدیره؛
15-2- استماع گزارش بازرس و حسابرس؛
15-3- تصویب گزارش عملکرد اجرایی، مالی و ترازنامه سالیانه “ سازمان”؛
15-4- استماع گزارش هیأت مدیره پیرامون برنامه و بودجه سال مالی جدید؛
15-5- تصویب مبلغ ورودیه، حق عضویت سالیانه اعضاء و برنامه و بودجه پیشنهادی؛
15-6- انتخاب یا عزل فردی یا جمعی اعضای اصلی یا علی البدل هیئت مدیره؛ (شرایط عزل در آئیننامه مشخص خواهد شد)
15-7- انتخاب یا عزل بازرس و حسابرس اصلی یا علی البدل؛ (شرایط عزل در آئیننامه مشخص خواهد شد)
15-8- انتخاب روزنامه کثیرالانتشار و تعیین روشهای اطلاعرسانی.
تبصره1: هیأت مدیره می بایست حداقل 20 روز پیش از تاریخ مجمع گزارشهای خود را آماده و جهت بررسی به بازرس ارائه نماید.
ماده16- هیئت مدیره بایستی حداقل 20 روز قبل از اتمام مدت مأموریت اعضای هیئت مدیره اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی وفق ماده 12-1 بنماید. در هر صورت تا زمان انتخاب هیات مدیره جدید، هیات مدیره قبلی دارای مسئولیت خواهد بود.
ماده 17- مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده در مواقع ضروری به دعوت هیئت مدیره یا بازرس با رعایت ماده 12-1 اساسنامه تشکیل می گردد.
ماده 18- مجامع عمومی عادی و عادی به طور فوق العاده با حضور نصف بعلاوه یک اعضای اصلی رسمیت پیدا می کند و مصوبات آن با آراء مثبت اکثریت نسبی اعضاء حاضر در جلسه معتبر می باشد، در صورت نرسیدن جلسه به حد نصاب، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف مدت 20 روز پس از نوبت اول با رعایت ماده 12-1 اساسنامه برگزار خواهد شد. جلسه نوبت دوم مجمع با حضور هر تعداد رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرای نصف به علاوه یک اعضای حاضر به تصویب می رسد.
ماده 19- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده:
الف- تغییر و اصلاح اساسنامه “ سازمان”؛
ب- انحلال “سازمان” و انتخاب اعضاء هیئت تصفیه با هماهنگی و اطلاع به اتاق ایران
ج- سایر مواردی که در اختیار مجمع عمومی عادی نباشد.
ماده 20- مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل نصف به اضافه یک اعضای اصلی “سازمان” رسمیت پیدا می کند و تصمیمات مجمع با دو سوم آراء مثبت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده 21- درصورت به حد نصاب نرسیدن جلسه مجمع عمومی فوق العاده، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف 20 روز پس از نوبت اول با رعایت ماده 12-1 اساسنامه برگزار خواهد شد. نوبت دوم مجمع با حضور هر تعداد از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرای مثبت دو سوم اعضای حاضر معتبر خواهد بود.
ماده 22- با تشخیص ضرورت تشکیل مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده و یا مجمع عمومی فوق العاده توسط بازرس، مراتب به هیأت مدیره اعلام و هیئت مدیره مکلف است حداکثر ظرف 15 روز از تاریخ وصول درخواست بازرس، وفق ماده 13 اساسنامه برای تشکیل مجمع عمومی دعوت بعمل آورد. در صورت استنکاف هیأت مدیره، بازرس می تواند رأساً با رعایت ماده 12-1 اساسنامه اقدام به برگزاری مجمع نماید.
ماده 23 ـ با درخواست کتبی حداقل یک سوم اعضای اصلی مبنی بر تشکیل مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده و یا مجمع عمومی فوق العاده، هیأت مدیره باید حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی، اعضاء را جهت تشکیل مجمع طبق ماده 12-1 دعوت نماید. در صورت استنکاف هیأت مدیره، درخواست کنندگان می توانند دعوت مجمع عمومی را از بازرس بخواهند و بازرس مکلف است حداکثر ظرف 15 روز طبق ماده 12-1 از اعضاء دعوت کند و چنانچه بازرس نیز امتناع کند درخواست کنندگان می توانند دعوت مجمع عمومی را از سازمان کارافرینی ایران بخواهند و سازمان کارافرینی ایران باید پس از بررسی و حصول اطمینان از عدم توجه هیأت مدیره و بازرس به درخواست اعضاء نسبت به دعوت از اعضاء برای تشکیل مجمع عمومی با رعایت کلیه تشریفات مندرج در اساسنامه اقدام نماید.
ماده 24- هیأت مدیره:
24-1- هیأت مدیره “ سازمان” مرکب است از 5 نفر عضو اصلی و( 2 ) نفر عضو علی البدل که بوسیله مجمع عمومی عادی و یا عادی بطور فوق العاده از بین اعضا برای مدت 3 سال انتخاب می شوند.
تبصره 1: حداقل نفر یک نفراز اعضای هیأت مدیره باید از میان بانوان نماینده عضو سازمان انتخاب می شود. در صورت نبود نامزد به میزان کافی از میان بانوان، با تأیید هیأت رئیسه مجمع، امکان انتخاب از میان آقایان وجود دارد.
24-2- بعد از اختتام دوره ماموریت هیأت مدیره تا انتخاب هیأت مدیره جدید، کلیه مسئولیت ها همچنان به عهده اعضای هیأت مدیره قبلی خواهد بود.
ماده 25- هیأت مدیره در اولین جلسه ای که حداکثر ظرف یک هفته بعد از انتخاب آنها تشکیل
می شود از بین خود یکنفر را بعنوان رئیس و دو نفر را بعنوان نائب رئیس و یک نفر بعنوان خزانهدار انتخاب خواهد نمود.
ماده 26- مدت تصدی هر یک از سمتهای اعضای هیأت مدیره بیش ازمدت عضویت آنها در هیأت مدیره نخواهد بود. متصدیان هر یک از سمتها توسط هیأت مدیره قابل عزل و یا تجدید انتخاب می باشند.
ماده 27- هیأت مدیره حداقل ماهانه یک بار به دعوت کتبی رئیس و در غیاب ایشان نائب رییس تشکیل جلسه خواهد داد. جلسات هیأت مدیره در مرکز اصلی “ سازمان” یا در محل دیگری که در دعوتنامه معین شده است تشکیل خواهد شد.
ماده28- درصورت استعفاء، فوت و یا عزل هر یک از اعضاء هیأت مدیره، عضو علی البدلی که در انتخابات رأی بیشتری داشته است، برای باقیمانده دوره هیأت مدیره جانشین عضو اصلی خواهد شد.
ماده 29- جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضای اصلی هيات مديره رسمیت پیدا می کند.
ماده 30- اداره جلسات هیأت مدیره با رئیس هیأت مدیره و در صورت غیبت او با نائب رئیس است .
ماده 31- تصمیمات هیأت مدیره با رای اکثریت نسبی اعضاي اصلي هيات مديره حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده 32- از مذاکرات و تصمیمات هیأت مدیره صورتجلسه ای توسط دبیر کل یا یکی از اعضای هیأت مدیره تنظیم و فی المجلس به امضای حاضرین می رسد.
ماده 33- با انتخاب و معرفی یکنفر شخص حقیقی خارج ازاعضای هیات مدیره بطور تمام وقت بعنوان دبیر کل انتخاب و استخدام می شود.
تبصره 1- هیأت مدیره می تواند با مسئولیت خود بخشی از اختیارات خود را به دبیر کل تفویض نماید.
تبصره 2- سه جلسه غیبت متوالی و یا پنج جلسه غیبت غیر متوالی غیر موجه در طول یک سال در جلسات هیأت مدیره به منزله عزل از عضویت هیأت مدیره می باشد و عضو علی البدل جایگزین عضو معزول می گردد. تشخیص موجه یا غیر موجه بودن به عهده هیأت مدیره و با رأی اکثریت مطلق ایشان است.
تبصره 3- دبیر کل می تواند در جلسات هیات مدیره بدون حق رأی شرکت کند.
ماده 34- برای انجام امور اداری و اجرایی “ سازمان” دبیرخانه ای تحت مدیریت دبیر کل و زیر نظررییس هیأت مدیره تأسیس می گردد.
ماده 35- وظایف و اختیارات هیأت مدیره:
هیأت مدیره نماینده قانونی “ سازمان” است و ازکلیه اختیارات قانونی جهت اداره امور” سازمان” برخوردار است. اهم وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر می باشد:
35-1- افتتاح انواع حسابهای بانکی بنام “ سازمان” در بانکهای مجاز و واریز کلیه وجوهات “ سازمان” و پرداخت هزینه ها از این حساب ها؛
35-2- تعیین صاحبان امضاهای مجاز اسناد و مدارک مالی و تعهد آور و اوراق عادی و مکاتبات اداری؛
35-3- اداره و انجام عملیات مالی و پولی و تعهدات مالی و تحصیل وام طبق اختیارات و ارائه گزارش سالانه عملیات و اقدامات مالی خود به مجمع عمومی؛
35-4- عقد هرگونه قرارداد و تبدیل و تغییر آن راجع به خرید و فروش و اجاره و تملک اموال منقول و غیرمنقول بنام و حساب “سازمان”؛
35-5- استخدام و عزل ونصب دبیر کل “ سازمان” وتعیین حقوق و دستمزد و سایر پرداختها؛
35-6- اقامه یا استرداد هرگونه دعوی حقوقی و کیفری با داشتن تمام اختیارات مراجعه به محاکم و پرداختن به امر دادرسی از حق تجدید نظر در دادگاههای استان ودیوان عالی کشور، مصالحه، تعیین وکیل، سازش، استفاده از حقوق وتکالیف مربوط به داوری؛
35-7- انجام اموری که طبق موازین قانونی برای اداره “ سازمان” و پیشرفت مقاصد و اهداف آن ضرورت داشته و در اساسنامه منع نشده باشد؛
35-8- تعیین و اعزام نماینده به شوراها ، کمیسیون ها ،کمیته ها، هیات ها و مراجع داخلی و خارجی؛
35-9- تدوین و تصویب مقررات و آئین نامه های داخلی برای اداره بهتر امور” سازمان”درچارچوب اساسنامه؛
35-10- تدوین برنامه و بودجه “سازمان” جهت ارائه به مجمع عمومی؛
35-11- تهیه صورت دارائی و دیون “ سازمان”، تنظیم ترازنامه وحساب عملکردهای سال گذشته جهت ارائه به مجمع عمومی؛
35-12- ارسال گزارشهای سالانه از عملکرد “سازمان” به اتاق ایران؛
35-13- تعیین و تصویب حقوق، مزایا و پاداش مدیران، مشاوران و کارشناسان براساس پیشنهاد دبیر کل؛
35-14- تدوین سیاستها و خط مشی های کلان “ سازمان” جهت ارائه به مجمع عمومی؛
35-15- تهیه شیوه ها و راهکارهای اجرایی جهت تحقق سیاستها و برنامه های “ سازمان”؛
35-16- همکاری با اتاق بازرگانی ایران و سایر تشکلهای اقتصادی کشور به منظور ایجاد هم افزایی، جلوگیری از موازی کاری و پیشبرد اهداف قانونی.
ماده 36- اختیارات دبیر کل را هیأت مدیره تعیین می کند. اهم وظایف دبیر کل به شرح زیر می باشند:
36-1- تهیه و تدوین برنامه های (کوتاه مدت، میان مدت وبلند مدت) “ سازمان” و ارائه آن به هیأت مدیره جهت بررسی و تصویب؛
36- 2- تهیه و تدوین پیش نویس بودجه” سازمان” و ارائه آن به هیات مدیره؛
36-3- تهیه ساختار سازمانی مناسب برای انجام امور برنامه ریزی و اجرایی “ سازمان” و ارائه آن به هیات مدیره جهت بررسی و تصویب؛
36-4- دبیر کل بایستی دفاتر، اسناد، صورتهای مالی، وصولی ها وپرداختهای “ سازمان” را کنترل نموده و بر فرایند ثبت، ضبط، نگهداری و حفاظت اسناد نظارت نماید و با درخواست بازرس مبنی بر بررسی دفاتر و اسناد مالی “ سازمان”، در محل دبیرخانه اسناد مذکور را در اختیار بازرس قرار دهد.
36-5- تعیین کارگروههای تخصصی در راستای پیشبرد اهداف قانونی “ سازمان”؛
36-6- انتخاب دبیران کمیسیونهای تخصصی وتهیه وتدوین شرح وظایف آنها و پیشنهاد به هیأت مدیره جهت بررسی و تصویب؛
36-7- ارائه گزارش عملکرد “ سازمان” به هیات مدیره؛
36-8- ارائه گزارشهای سالانه عملکرد و مالی هیأت مدیره که به تأیید بازرس رسیده است به اعضای سازمان.
36-9- مدیریت امور داخلس سازمان
ماده 37- بازرس:
37-1- یکنفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی البدل از داخل یا خارج از اعضاء توسط مجمع عمومی عادی برای مدت یکسال انتخاب می شود و انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعدی بلامانع است. افرادی که نامزد پست بازرس “ سازمان” میشوند باید تجربه و آشنایی کافی با وظائف و مسئولیتهای بازرس را داشته باشند. اگر بودجه سازمان از پنج میلیارد ریال تجاوز نماید، بازرس باید از میان مؤسسات حسابرسی معتبر عضو جامعه حسابداران رسمی انتخاب شود.
37-2- درصورت فوت، استعفاء یا سلب شرایط مندرج در ماده 25 اساسنامه از بازرس اصلی، وظیفه او را بازرس علی البدل انجام خواهد داد.
ماده 38- وظایف بازرس:
38-1- نظارت بر کلیه اقدامات و عملیات هیأت مدیره در حدود مقررات این اساسنامه و تطبیق آن با مفاد اساسنامه، مصوبات مجامع عمومی و قوانین جاری کشور از وظایف بازرس می باشد و در صورت مشاهده تخلف از طریق دبیرخانه مراتب را به هیأت مدیره اطلاع و رفع آنرا درخواست می نماید.
38-2- بازرس ترازنامه و گزارشهای تهیه شده توسط هیأت مدیره برای تسلیم به مجمع عمومی سالانه و همچنین در صورت لزوم کلیه اسناد و اوراق مالی “ سازمان” را مورد بررسی قرار می دهد و موظف است نظر خود را بصورت مکتوب در اختیار مجمع عمومی بگذارد.
38-3- بازرس حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی گزارش مکتوب خود را جهت اطلاع اعضاء تهیه و به دبیر کل خانه ارائه خواهد نمود.
38-4- بازرس موظف است یک نسخه از گزارشهای خود را به دبیرخانه “ سازمان” تحویل دهد.
فصل پنجم – منابع مالی
ماده 39- منابع مالی سازمان عبارتند از :
39 – 1 – ورودیه عضویت ،
39 – 2 – حق عضویت سالانه ؛
39 – 3 – هدایا، عطایا، وقف، قبول وصیت و کمکهای نقدی و غیرنقدی اعضاء یا اشخاص ثالث، اتاقها، وزارتخانه ها، سازمانها و مؤسسات دولتی و نهادها و سازمانهای عمومی؛
39 – 4 – وجوه حاصل از ارائه خدمات به اعضا از قبیل آموزش، برگزاری نمایشگاهها و غیره؛
ماده 40 – داوطلبين عضویت در” سازمان” باید مبلغ ورودیه رابه حساب ” سازمان” واریز و قبض رسید آن را به دبیرخانه تسلیم نمایند.
ماده 41 – هریک ازاعضا علاوه بر ورودیه، باید سالیانه مبلغ حق عضویت تعیین شده را به حساب “ سازمان” واریز و قبض رسید آن را نیز تحویل دبیرخانه نماید.
ماده 42 – مبلغ ورودیه و مبلغ عضویت سالیانه با پیشنهاد هیأت مدیره و توسط مجمع عمومی عادی تعیین خواهد شد. در ضمن مجمع عمومی می تواند اختیار خود در این زمینه را به صورت سالانه به هیأت مدیره تفویض کند.
ماده 43 – “ سازمان” می تواند از هدایا، عطایا، وقف، قبول وصیت و کمکهای نقدی و غیرنقدی اعضاء یا اشخاص ثالث، وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات دولتی و نهادها و سازمانهای عمومی برخوردار گردد و چنانچه ضرورت اقتضاء نماید با تصویب هیأت مدیره حق تحصیل اعتبار و اخذ وام از بانکهای و مؤسسات اعتباری یا از شرکتها و اشخاص عضو را دارد.
ماده 46 – هیأت مدیره می تواند با ارائه خدمات به اعضاء و غیراعضاء، برگزاری نمایشگاهها و سمینارهای تخصصی، تشکیل کارگاههای آموزشی، انتشار کتب و نشریات و نظایر آن هزینه های “ سازمان” را تأمین کند.
فصل ششم– انحلال و تصفیه
ماده 44- “ سازمان” بموجب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده منحل می شود.
ماده 45- چنانچه انحلال “ سازمان” از سوی مجمع عمومی فوق العاده باشد مجمع مزبور هیأت تصفیه ای را متشکل از سه نفر از نمایندگان انتخاب می کند. انتخاب اعضاء هیأت مدیره “سازمان” قبل از انحلال، در مقام اعضاء هیأت تصفیه، با هماهنگی و کسب نظر از اتاق ایران بلامانع است.
ماده 46- پس ازاعلام انحلال “ سازمان” و تعیین اعضاء هیأت تصفیه با هماهنگی اتاق ایران، مدیران سابق “ سازمان” مکلفند تمامی اوراق، اسناد، دفاتر، اموال و اثاثیه “سازمان” را با تنظیم صورتجلسه تحویل هیأت تصفیه نمایند.
ماده 50- هیأت تصفیه با نظارت نماینده اتاق ایران وضعیت بدهی ها و دارائیها را روشن می کند و پس از تسویه، کلیه اموال منقول و غیرمنقول باقیمانده به اتاق ایران واگذار خواهد شد.
ماده 47- وظائف و تکالیف و اختیارات هیأت تصفیه در رابطه با اموال موجود، مطالبات و دیون “ سازمان” و بطور کلی امر تصفیه طبق مقررات لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 و مفاد اساسنامه خواهد بود.
فصل هفتم – موارد متفرقه
ماده 48 –“ سازمان” بمنظور پیشبرد اهداف و ایفای وظایف خود می تواند به تعداد مورد نیاز کمیسیون های تخصصی دائم یا موقت از بین مدیران و اعضاء “سازمان” و یا خارج از آنها تشکیل دهد. وظایف و نوع فعالیت هر کمیسیون، تعداد اعضاء آن و طرز انتخاب آنان، چگونگی فعالیت و اداره و نیز نحوه انحلال آن براساس آیین نامه ها و مقرراتی خواهد بود که توسط هیأت مدیره تهیه و تصویب خواهد شد.
ماده 49- “ سازمان” نمی تواند هیچگونه موضع گیری یا دخالت رسمی یا غیرعلنی در انتخابات سیاسی استانها یا کشور داشته باشد.
ماده 50- در صورتی که اساسنامه نیاز به تفسیر داشته باشد، این امر توسط اتاق ایران صورت می پذیرد و نظر اتاق ایران در این خصوص قطعی و لازم الاتباع خواهد بود.
ماده 51 – رعایت کلیه مصوبات ، آیین نامه ها و دستورالعمل های اتاق ایران و سازمان کارافرینی ایران برای کلیه اعضاء و ارکان سازمان لازم الاجرا می باشد.
ماده 52- این اساسنامه در 7 فصل و 52 ماده و 13 تبصره در تاریخ30/10/1396 به تصویب مجمع عمومی مؤسسين “سازمان ملی کارافض رینی ایران “ رسيده است.